Lista artykułów

1

DevTalk #80 – O Angularze z Żanetą Jażdżyk

Odcinek 80, w którym rozmawiam z Gościem o zaletach, wyzwaniach i wadach używaniu frameworka do tworzenia SPA (Single Page Application) – słynnego Google’owego Angulara. Jedni go kochają, inni nienawidzą, a… ona? Moim i Waszym Gościem jest dzisiaj Żaneta Jażdżyk. Programistka z wieloletnim stażem, szczęśliwa mama i autorka dwóch blogów: nettelog.pl i nettecode.com. Na Twitterze: @zanetajazdzyk. Żaneta sukcesywnie, od długiego czasu, […]

C++ bez exceptionów

Korzystając z C++ na systemach embedded najczęściej wyłączamy obsługę exceptionów. W tym artykule wyjaśnię dlaczego tak robimy oraz jakie zagrożenia z tym się wiążą. Dlaczego w embedded nie używamy exceptionów? Systemy embedded posiadają ograniczenia rozmiaru programu, wykorzystywanej pamięci i czasu wykonywania poszczególnych operacji. Wykorzystanie wyjątków rodzi następujące problemy: Czas obsługi wyjątku jest niedeterministyczny i stosunkowo […]

C++ bez exceptionów

Korzystając z C++ na systemach embedded najczęściej wyłączamy obsługę exceptionów. W tym artykule wyjaśnię dlaczego tak robimy oraz jakie zagrożenia z tym się wiążą. Dlaczego w embedded nie używamy exceptionów? Systemy embedded posiadają ograniczenia rozmiaru programu, wykorzystywanej pamięci i czasu wykonywania poszczególnych operacji. Wykorzystanie wyjątków rodzi następujące problemy: Czas obsługi wyjątku jest niedeterministyczny i stosunkowo […]

Mój nowy autorski projekt?

Coś się kończy, coś zaczyna. Projekt “IT Startup – Gra Karciana” jest na takim etapie, w którym pozostało mi już tylko czekanie na drukarnię (po akceptacji wszystkich plików drukarnia daje sobie 6 tygodni na dostawę – w ostatnim tygodniu tego miesiąca/pierwszym następnego powinna zacząć się wysyłka) i czas pomyśleć o tym co dalej. Myślałem o […]

Mój nowy autorski projekt?

Coś się kończy, coś się zaczyna. Projekt „IT Startup – Gra Karciana” jest na takim etapie, w którym pozostało mi już tylko czekanie na drukarnię (po akceptacji wszystkich plików drukarnia daje sobie 6 tygodni na dostawę – w ostatnim tygodniu tego miesiąca/pierwszym następnego powinna zacząć się wysyłka) i czas pomyśleć o tym co dalej. Myślałem […]

Darmowe ikony do aplikacji

Gdy tworzymy jakąś aplikację, często trzeba ją tak dostosować, żeby wygląd podobał się użytkownikowi i pomagał w jej użytkowaniu. Do tego przydają się na przykład ikony. Można je użyć chociażby do oznaczenia prostych operacji edytuj, dodaj lub usuń obiekt. Żeby użyć ikon, musimy skądś je pobrać. Najlepiej, żeby były darmowe, ładne i konfigurowalne (gdybyśmy chcieli…

Saab Voyage, czyli o inspirujących ludziach zza biurka obok [myślodsiewnia #005]

9 maja. Środa. Jest godzina 9:43. Jak co dzień dołączam do projektowego daily meetingu. Czekamy jeszcze minutkę na resztę zespołu. Maciek dzień wcześniej trafił na mój blog i zagaił rozmowę. Na chwilę temat zszedł na blogowanie. Że fajnie, że ciekawie. Agnieszka również podrzuca to czym zajmuje się... Czytaj dalej →

Asynchroniczność cz. 3: Iteratory i Generatory Asynchroniczne

Asynchroniczność cz. 3: Iteratory i Generatory Asynchroniczne W tym wpisie opiszę nową propozycje ECMAScript, która wejdzie do standardu ES2018, której już można używać w przeglądarkach oraz node (wersje przed v10 wymagają opcji --harmony-async-iteration ), jaką jest asynchroniczna pętla for..of za pomocą słowa kluczowego await .

Microsoft przejmuje GitHub – jest się czego obawiać?

Klika dni temu świat IT obiegła wstrząsająca informacja o kupnie GitHub przez Microsoft za niebagatelną sumę 5,7 mld dolarów. W środowisku Open Source zawrzało, niektórzy deweloperzy, przeczuwając zagrożenie, rozpoczęli nerwową migrację repozytorów na GitLab, a Internet nie zawiódł i jak zwykle zareagował memicznie: Microsoft is buying GitHub GitHub 2018 ft. Microsoft is gonna be like […]

Asynchroniczność cz. 3: Iteratory i Generatory Asynchroniczne

Asynchroniczność cz. 3: Iteratory i Generatory Asynchroniczne W tym wpisie opiszę nową propozycje ECMAScript, która wejdzie do standardu ES2018, której już można używać w przeglądarkach oraz node (wersje przed v10 wymagają opcji --harmony-async-iteration ), jaką jest asynchroniczna pętla for..of za pomocą słowa kluczowego await .

Egoless Programming – Mniej ego podczas programowania

W 1971 roku można było śledzić losy dwóch misji księżycowych wykonanych przez statek Apollo 14 oraz Apollo 15. Gdy amerykanie latali w kosmos, w Polsce uruchomiono pierwszy kolorowy program telewizyjny. Wracając do meritum, dokładnie w tym samym roku pojawiła się książka Geralda Weinberga. The Psychology of Computer Programming bo ją mam na myśli, to jedna […]

Wprowadzenie do kursu Vue.js od podstaw

Oto kurs Vue.js! Moje gratulacje za podjęcie tego tematu! Vue.js to bardzo popularna biblioteka i warto ją poznać! Poznaj framework JavaScript Vue!

macOS oraz PhpStorm – case sensitive

Dobry wieczór. PHP oraz inne języki programowania są case sensitive. Domyślny format plików w macOS jest case insensitive, a więc tutaj mogą być problemy! Szczególnie jak każdy deweloper ma inne środowisko ? Jak ten problem rozwiązać? Na pomoc przychodzi nam Narzędzie dyskowe. Dzięki niemu możemy utworzyć nową partycję rozróżniającą duże i małe litery. Aktualnie w …

Array destructuring – php 7.1

Kiedyś pisałem dosyć dużo kodu w javascript (es6). Wykorzystywałem różne możliwość języka, których później brakowało mi w php. Jedną z nich było tzw. destructuring assignment. Przykład w ES6 const user = [1, 'name']; const [id, name] = user; console.log(id); // 1 console.log(name); // name W php 5.6 też dało się coś takiego zrobić, ale tylko […]

#04 Devlog – współpraca programisty z grafikiem

Trochę mi wstyd, że tak dawno na blogu nie pojawił się żaden nowy wpis. W ramach zadośćuczynienia poruszę temat współpracy programisty z grafikiem – UI Designerem. Jakie są jasne i ciemne strony kooperacji tych dwóch branż? Zapraszam do lektury. Współpraca programisty z grafikiem – konieczność? Spójrzmy prawdzie w oczy. Zdecydowana większość programistów nie przejawia specjalnie ...