Java, Android, Kotlin
Zrzuty ekranu w aplikacji android pomagają w promocji naszej aplikacji, ale i też w postępach naszej pracy czy w testach. W tym wpisie zobaczysz, w jaki prosty sposób wykonać zrzut ekranu w aplikacji bez dodatkowych bibliotek. 1. Rodzaje zrzutów ekranów. Możemy wyróżnić następujące typy zrzutów ekranów: Zrzut ekranu tylko aplikacji. Zrzut konkretnego widoku. Pełny zrzut ekranu. 2. Zrzut ekranu w aplikacji android. Cały kod sprowadza się do: [crayon-5addc7f75c21d539501506/] […]
Na moim koncie YouTube coraz większą mam listę do obejrzenia, głównie przesłuchania różnych wywiadów, konferencji czy innych pozycji w których głównym elementem jest głos – obraz jest zbędny. Niestety aplikacja YouTube na androida nie posiada możliwości (na chwilę obecną) odtwarzania pozycji na wygaszonym ekranie. Dodatkowo więcej baterii zużywamy oraz transferu danych. Z drugiej zaś strony też jesteśmy „uzależnieni od jakiejś platformy, urządzenia która nam serwuje treść z YouTube” – […]
W dzisiejszych czasach bardzo trudno o prywatność, a tym bardziej o zabezpieczenie swoich danych przed niepowołanymi rękami. Nie będę nikogo przekonywał do tego jak ważne jest mądre zarządzanie swoimi danymi osobowymi w internecie. Chroń swój e-mail czyli co? Temat wpisu może być wieloznaczny, niezależnie od tego jakbyśmy się starali jeżeli ktoś będzie chciał zdobyć nasz e-mail to i tak go zdobędzie. Wpis będzie odpowiedzią na następujące sytuacje: Sytuacja […]
W pewnym momencie tworzenia aplikacji na system android zachodzi potrzeba rozbudowania pewnych funkcji. W systemie android nie każdą funkcję da się w łatwy sposób zaimplementować. Jedną z ważniejszych funkcji jest obsługa kilku języków w aplikacji. Niestety API androida nie daje łatwego sposobu na przełączanie się między językami. Android domyślnie korzysta z ustawień regionalnych urządzenia aby wybrać odpowiednie zasoby zależne od języka. Przeważnie takie zachowanie wystarcza do powszechnych...
Od Androida 7.0 (API 24) zostało wprowadzona funkcja która umożliwia dodawanie własnych skrótów akcji w Twojej aplikacji. Własne kafelki w szybkich ustawieniach Androida bardzo są przydatne z punktu widzenia użytkownika ponieważ umożliwiają wykonanie konkretnej akcji. Na przykład: synchronizacji danych, uruchomienie jakiegoś urządzenia zdalnie – bez wchodzenia do aplikacji. Jednak musimy pamięta aby nie nadużywać tej funkcjonalności. W tym wpisie pokaże Ci w jaki sposób stworzyć taki kafelek i jak jego...
W poprzednim wpisie przedstawiłem narzędzie w jaki sposób można testować żywotność baterii. Kontynuując temat związany z optymalizacją aplikacji na androida dziś przedstawię narzędzie Hierarchy Viewer. To bardzo przydatne narzędzie które w czytelny sposób pozwoli nam prześledzić układ widoków aplikacji a także wskazać słabe punkty układów plików XML. Owe narzędzie stanowi część pakietu Android Device Monitor. 1. Okno programu Hierarchy Viewer Pierwsze co musisz zrobić to uruchomić...
W ustawieniach Androida można znaleźć informacje na temat zużycia akumulatora przez daną aplikację. Niestety te informacje są zbyt ogólne do wykrywania niewłaściwego zarządzania zasobami baterii. Patrząc z punktu programisty te informacje są mało precyzyjne aby stwierdzić w jaki sposób aplikacja korzysta z zasobów urządzenia. W wersji KitKat pojawiło się polecenie systemowe batterystats. Polecenie to dostarcza mnóstwo danych na temat wykorzystania akumulatora. Dostępne dane są bardzo szczegółowe opisujące...
W poprzednim wpisie przedstawiłem w jaki sposób można ograniczyć pisanie kodu który i tak jest wymagany. Natomiast ten wpis będzie kontynuacją rozpoczętego tematu związanego z boilerplate. Jeżeli tworzymy klasę a w niej metody gettery, settery, toString itp to tworzy nam się znowu dużo kodu który pogarsza nam czytelność kodu. Projekt Lombok to nic innego jak odpowiedz na “problemy” związane z generowaniem tego typu metod i pół z których i tak korzystamy. 1. Lombok Lombok...
Pisząc aplikację na system Android w Javie mamy sporo kodu który jest niezbędny do tego aby aplikacja musiała poprawnie się skompilować . Jest to uwarunkowane w samym języku. Niestety przez to musimy napisać sporo kodu lub jest generowany automatycznie przez IDE. Wadą tego jest nieczytelność, powtarzalność kodu z którego i tak musimy skorzystać. Taka sytuacja nazywa się Boilerplate. Dlatego w tym wpisie pokaże Ci w jaki sposób możesz zoptymalizować i przyspieszyć...
W pewnym momencie gdy piszemy aplikacje na system android spotykamy się z kalendarzem tzn. musimy wyświetlić nazwy dni tygodnia lub miesięcy. Oczywiście możemy wyświetlić takie informacje w postaci liczb co niekoniecznie to estetycznie ładnie wygląda. Innym rozwiązaniem jest przypisanie stringów do dni tygodnia lub miesięcy i na tej podstawie prezentować datę (np: 28 stycznia 2017 roku). Jakieś to rozwiązanie na mniejszą skalę jest, ale też tutaj jest dużo zabawy. Kolejnym...
Podczas tworzenia aplikacji na system Android korzystamy z wielu kontrolek typu Button, TextView itd. którymi musimy zarządzać. Wyobraźmy sobie taką sytuację, że mamy ekran ustawień a w nim znajduje się 10 kontrolek typu ToggleButton. Aby pobrać do nich referencje musimy skorzystać z metody findViewById. W “klasycznym” wykonaniu zrobimy coś takiego: ToggleButton bt = (ToggleButton) findViewById(R.id.button1); i tak razy 10. Sporo tego kodu. Dlatego w tym w tym wpisie przedstawie Ci inne...
Jeżeli pracujesz nad aplikacją dla androida, która z czasem staje się złożona oraz zapraszasz inne osoby które będą współtworzyły aplikacje zaczyna się problem. Do tego dochodzi problem związany z tworzeniem kopi bezpieczeństwa. Wiele sposobów jest na tworzenie kopi kodu. Aby ogarnąć ten cały proces programista musi mieć proste narzędzie do tego. Jedno z lepszych narzędzi, albo z najlepszych jest używanie systemu git. Dla przypomnienia: Git – rozproszony system...
Font Awesome to pakiet z ikonami specjalnie przystosowanymi do użytku na stronach www. Ale też można je zastosować w aplikacjach androidowych. Myślę, że warto z tego pakietu korzystać ponieważ pozwala nam na oszczędzanie czasu. Kolejnym argumentem za jest to, że nie musimy się martwić o wielkość ekranu. Ikony same się skalują. Jeżeli używamy ikon typu .png to musimy tworzyć ikony dla każdego rodzaju rozdzielczości (hdpi, xhdpi itd,). Zaoszczędzamy też...
Kontynuujemy wpisy o toolbarze. Ten artykuł pokarze Ci w jaki sposób można przesuwać pasek akcji wraz z przewijaniem się ekranu. Przewijany toolbar to świetny sposób na prezentacjie różnych rzeczy na ekranie np. wyświetlanie artykułów. W tym artykule użyjemy takich widoków jak CoordinatorLayout, AppBarrLayout oraz CollapsingToolbarLayout, 1. Dodanie zależności do gradle: compile 'com.android.support:design:26.0.0-alpha1' 2. Tworzymy layout:
Podczas tworzenie bardziej zaawansowanych aplikacji potrzebujemy dodatkowych przycisków akcji. Takie przyciski oczywiście możemy dodać do toolbar’a, ale tam wszystkiego nie zmieścimy. Na szczęście twórcy androida przewidzieli takie sytuacje i stworzyli dodatkowy widok o którym dziś będziemy rozmawiać. Taki dodatkowy dolny pasek przycisków możemy stworzyć za pomocą bottomNavigationView. Poniżej znajduje się przykład o jaki dodatkowy pasek chodzi: 1. Stworzenie layoutu: Na początku stworzymy plik z wyglądem naszej...