Robotyka, Embedded, C
We wpisie dotyczącym pierwszych odczuć związanych z drukarką 3D (link) chwaliłem soft dołączany do M3D za prostotę obsługi, możliwość łatwego poznania wszystkich opcji i ogólnie krótkiego czasu potrzebnego na wdrożenie się. Jednak ostatnio, gdy próbowałem wykonać kalibrację backlash, miałem okazję poznać jego wady. Okazało się, że soft niebardzo nadaje się do bardziej zaawansowanych operacji. Niektóre […]
Przyszła pora na drugą część relacji z Trójmiejskiego Turnieju Robotów (TTR). Dzisiaj skupię się na konkurencjach Line Follower i Sumo. Line Follower Celem konkurencji Line Follower jest jak najszybsze pokonanie trasy wyznaczonej przez czarną linię na białym tle. Robot najczęściej składa się z dwóch płytek PCB. Główna płytka znajduje się w tylnej części robota i […]
Przyszła pora na drugą część relacji z Trójmiejskiego Turnieju Robotów (TTR). Dzisiaj skupię się na konkurencjach Line Follower i Sumo. Line Follower Celem konkurencji Line Follower jest jak najszybsze pokonanie trasy wyznaczonej przez czarną linię na białym tle. Robot najczęściej składa się z dwóch płytek PCB. Główna płytka znajduje się w tylnej części robota i […]
W sobotę 20 maja na Politechnice Gdańskiej odbyła się dziewiąta edycja Trójmiejskiego Turnieju Robotów (TTR). Większość ludzi oglądających to wydarzenie na żywo może nie zdawać sobie sprawy z różnych szczegółów technicznych dotyczących robotów startujących w zawodach. Pomyślałem więc, żeby dokładniej opisać zastosowane rozwiązania, decyzje projektowe i trudności do pokonania kryjące się za poszczególnymi konstrukcjami. Postaram […]
W sobotę 20 maja na Politechnice Gdańskiej odbyła się dziewiąta edycja Trójmiejskiego Turnieju Robotów (TTR). Większość ludzi oglądających to wydarzenie na żywo może nie zdawać sobie sprawy z różnych szczegółów technicznych dotyczących robotów startujących w zawodach. Pomyślałem więc, żeby dokładniej opisać zastosowane rozwiązania, decyzje projektowe i trudności do pokonania kryjące się za poszczególnymi konstrukcjami. Postaram […]
Drukarkę 3D mam już od jakiegoś czasu, w końcu przyszła więc pora, żeby się nią trochę pobawić. W tym tygodniu zrobiłem swoje pierwsze wydruki. Drukarka chodziła codziennie drukując części od felg do robota. Pierwsze wrażenia z jej używania zebrałem w niniejszym poście. Instalacja Instalacja drukarki Micro 3D okazała się bardzo prosta. Wystarczyło ściągnąć program ze […]
Drukarkę 3D mam już od jakiegoś czasu, w końcu przyszła więc pora, żeby się nią trochę pobawić. W tym tygodniu zrobiłem swoje pierwsze wydruki. Drukarka chodziła codziennie drukując części od felg do robota. Pierwsze wrażenia z jej używania zebrałem w niniejszym poście. Instalacja Instalacja drukarki Micro 3D okazała się bardzo prosta. Wystarczyło ściągnąć program ze […]
Ostatnio udało się trochę pchnąć do przodu prace nad softem. Dorobiłem prototypy funkcji debugowych i interfejsu użytkownika, a także napisałem sterownik silników, który następnie przetestowałem na robocie. Okazało się, że na płytce PCB jednak znajdowały się błędy. Zmiany w kodzie zostały wrzucone na GitHub, pojawiły się tam też pierwsze wpisy do Issue Trackera. Funkcje debugowe […]
Ostatnio udało się trochę pchnąć do przodu prace nad softem. Dorobiłem prototypy funkcji debugowych i interfejsu użytkownika, a także napisałem sterownik silników, który następnie przetestowałem na robocie. Okazało się, że na płytce PCB jednak znajdowały się błędy. Zmiany w kodzie zostały wrzucone na GitHub, pojawiły się tam też pierwsze wpisy do Issue Trackera. Funkcje debugowe […]
W dzisiejszym artykule omówię element składni języka C, jakim jest dyrektywa preprocesora #define. Nie będzie to tekst przeznaczony dla początkujących. Skupię się raczej na bardziej zaawansowanych zastosowaniach, przydatnych sztuczkach i dobrych praktykach. Zastosowanie dyrektywy #define – stałe i makra Dyrektywa preprocesora #define umożliwia zdefiniowanie nazwy, która znaleziona w kodzie zostanie przez preprocesor zamieniona na odpowiednią […]
W dzisiejszym artykule omówię element składni języka C, jakim jest dyrektywa preprocesora #define. Nie będzie to tekst przeznaczony dla początkujących. Skupię się raczej na bardziej zaawansowanych zastosowaniach, przydatnych sztuczkach i dobrych praktykach. Zastosowanie dyrektywy #define – stałe i makra Dyrektywa preprocesora #define umożliwia zdefiniowanie nazwy, która znaleziona w kodzie zostanie przez preprocesor zamieniona na odpowiednią […]
Dzisiaj wróciłem z majówki. Z jednym wyjątkiem na poprzedni wpis miałem 9 dni przerwy od wszystkich codziennych zajęć włącznie z pracą, pisaniem bloga i rozwijaniem projektu micromouse. Po takim resecie trudno mi zagłębić się w techniczne niuanse i napisać posta o jakiś skomplikowanych rzeczach. Tym bardziej, że w ostatnim czasie nie robiłem nic związanego z […]
Dzisiaj wróciłem z majówki. Z jednym wyjątkiem na poprzedni wpis miałem 9 dni przerwy od wszystkich codziennych zajęć włącznie z pracą, pisaniem bloga i rozwijaniem projektu micromouse. Po takim resecie trudno mi zagłębić się w techniczne niuanse i napisać posta o jakiś skomplikowanych rzeczach. Tym bardziej, że w ostatnim czasie nie robiłem nic związanego z […]
Zgodnie z założeniami, które nakreśliłem we wpisie o architekturze systemu, zabrałem się do projektowania prototypów funkcji poszczególnych bloków. Dzięki temu mogę zbudować szkielet aplikacji przechodzący przez wszystkie warstwy i stopniowo wypełniać go kodem. Główny nacisk położyłem na driverach powiązanych z warstwą sprzętową. Zależy mi na szybkim zaimplementowaniu driverów, żeby można było przetestować poprawność pracy poszczególnych […]
Zgodnie z założeniami, które nakreśliłem we wpisie o architekturze systemu, zabrałem się do projektowania prototypów funkcji poszczególnych bloków. Dzięki temu mogę zbudować szkielet aplikacji przechodzący przez wszystkie warstwy i stopniowo wypełniać go kodem. Główny nacisk położyłem na driverach powiązanych z warstwą sprzętową. Zależy mi na szybkim zaimplementowaniu driverów, żeby można było przetestować poprawność pracy poszczególnych […]
Robotyka, Embedded, C
Programowaniem zajmuję się zawodowo od 2012 roku. Moją specjalnością są systemy embedded, pracowałem już nad systemami safety critical, inteligentymi budynkami, czy Internet of Things. Jestem również wielkim fanem robotyki i w wolnym czasie robię własnego robota micromouse.