Lista artykułów

ćwierk #002

Każdego rodzica, który twierdzi, że narodziny dziecka niczego nie zmieniły w jego życiu pytam automatycznie: "To kto wychowuje Twoje dziecko zamiast Ciebie?"

How to configure a test mail server with the Docker? – Cooking notes [EN]

Today I would like to show you a standard working scenario from a developer perspective. During development we have to verify if our solution (code) is working properly, that’s why we need to have resources. It’s good when you have already created VM’s, installed apps etc… in some cases you just need to do it […]

FluentValidation – cz. 2 wzorzec fabryki

W poprzednim wpisie pokazałam prosty (i przy okazji brzydki) sposób na użycie pakietu FluentValidation do walidacji danych po stronie serwera. Dzisiaj czas na refactoring. Integracja Zacznę od tego, że nie muszę tworzyć za każdym razem w kontrolerze nowej instancji walidatora. Mogę skonfigurować specjalną fabrykę walidatora (wzorzec fabryki). Jak by to miało wyglądać? Wystarczy, że dodam…

Learner, Harmony, Intellection, Discipline, Maximizer [myślodsiewnia #009]

Jeśli ktoś woli polską wersję: Uczenie się, Zgodność, Intelekt, Dyscyplina, Maksymalista. Jest spora szansa, że kojarzysz co oznacza te pięć wyrażeń. To wynik badania CliftonStrengths opracowanego przez instytut Gallupa. Badanie znane jest również pod nazwą StrengthsFinder, a w Polsce potocznie nazywane jest również testem Gallupa.... Czytaj dalej →

Błędy w regulatorze silników

Dobry regulator prędkości silników jest niezbędny do nawigacji w labiryncie. Robot powinien być w stanie zarówno robić małe skręty podczas jazdy w celu korekty ustawienia oraz skręty o 45, 90 i 180 stopni podczas eksploracji labiryntu i speed runu. Mój regulator powstał już jakiś czas temu, co opisywałem tu, tu i tu. Strojenie zajęło mi […]

Błędy w regulatorze silników

Dobry regulator prędkości silników jest niezbędny do nawigacji w labiryncie. Robot powinien być w stanie zarówno robić małe skręty podczas jazdy w celu korekty ustawienia oraz skręty o 45, 90 i 180 stopni podczas eksploracji labiryntu i speed runu. Mój regulator powstał już jakiś czas temu, co opisywałem tu, tu i tu. Strojenie zajęło mi […]

7

Unit testy funkcji statycznych w C

W idealnym świecie nie testujemy szczegółów implementacyjnych jakimi są funkcje statyczne. To samo tyczy się prywatnych pól i metod klasy w językach obiektowych. Zamiast tego piszemy testy dla publicznego API i z pomocą odpowiednich mocków jesteśmy w stanie zaobserwować całe zachowanie testowanego modułu z zewnątrz. Rzeczywistość często nie jest taka różowa i musimy często jakoś […]

8

Unit testy funkcji statycznych w C

W idealnym świecie nie testujemy szczegółów implementacyjnych jakimi są funkcje statyczne. To samo tyczy się prywatnych pól i metod klasy w językach obiektowych. Zamiast tego piszemy testy dla publicznego API i z pomocą odpowiednich mocków jesteśmy w stanie zaobserwować całe zachowanie testowanego modułu z zewnątrz. Rzeczywistość często nie jest taka różowa i musimy często jakoś […]

Jak zdemotywowani milczą

Wprowadzenie Czy spotkaliście się z sytuacją, w której wasz kolega z zespołu niechętnie rozmawia na temat swojego zmotywowania? Gdy zapytany przez lidera o motywację odpowiada praktycznie automatycznie, że nic się nie stało, że jest ok? Co w takiej sytuacji wy lub lider możecie zrobić? Czy w takiej sytuacji powinniśmy mu pozwolić odejść? Czy dialogiem można […]

10

#2 Trudne Początki – Przemyślenia Grzegorza

Każdy z nas kiedyś zaczynał swoją przygodę z IT. A może właśnie jesteś na jej początku? W drugim odcinku „Przemyśleń Grzegorza” dziele się swoją historią. Jak wyglądało moje pierwsze zetknięcie z programowaniem. Jak wyglądały twoje początki, jaka jest twoja historia? Podziel się...

5 Obowiązkowych Sposobów Na Rewelacyjną Pracę Z Gitem (I Nie Tylko)

Git jest git – to oklepany suchar. Fakty są jednak takie, że to narzędzie zmieniło branżę IT. Z jego pomocą programistyczna praca może przebiegać sprawniej, bardziej zorganizowanie i… po prostu przyjemniej. Niestety podczas wielu lat swojej działalności niejednokrotnie obserwowałem marnowanie potencjału tego narzędzia. Daleko zresztą szukać nie trzeba – gdy ogłosiłem, że tworzę mój autorski [...]

Dev:Cast – #10 Dobrych Praktyk Tworzenia Oprogramowania

Sieć pełna jest porad dotyczących dobrych praktyk tworzenia oprogramowania. Możemy czytać o SOLID, DRY, KISS, Demeter, GRASP czy STUPID. Pytanie czy to jednak wszystko? Czy wyczerpujemy tym samym listę zasad, które są warte uwagi? Z naszego punktu widzenia – ZDECYDOWANIE NIE! Jest jeszcze wiele elementów, które warto wykorzystywać podczas procesu wytwarzania oprogramowania. Dlatego, w 10-tym […]

Java – Od zera do aplikacji desktopowej. Wprowadzenie do Klas

W poprzedniej części utworzyliśmy pierwszy projekt, bez zagłębiania się w to, co piszemy… teraz czas odrobinę rozjaśnić sprawę i wprowadzić pojęcie klasy. Format wideo wpisu znajduję się na jego końcu. Definiowanie nowej klasy Nasz plik zaczyna od niepozornej linijki public class Hello { //... } public jest to modyfikator widoczności. Modyfikatorów owych jest cztery, jednak …

Dyrektywy warunkowe w Vue.js

Type of Web - Dla front-end i back-end developerów. Trochę o urokach pracy zdalnej, ale przede wszystkim o: JavaScript, React, Vue, Angular, node.js, TypeScript, HapiJS… Pisząc aplikacje w Vue.js często spotkasz się z sytuacją, w której wyświetlenie lub nie danego elementu będzie zależało od wartości zmiennej. Właśnie do tego służą dyrektywy warunkowe v-if, v-else, v-else-if, (oraz w pewnym sensie v-show), które odpowiadają instrukcjom warunkowym znanym z JavaScript. To właśnie te dyrektywy Ci dziś zademonstruję. Pokazywanie i ukrywanie elementów za pomocą dyrektywy v-if Najbardziej podstawową dyrektywą umożliwiającą pokazywanie elementów …

Co Nowego w Wyrażeniach Regularnych

Co Nowego w Wyrażeniach Regularnych Standard ES2018 czyli ES9 został zatwierdzony. W ramach tej wersji weszło kilka nowy funkcjonalności do wyrażeń regularnych czyli regexów (od angielskiego Regular Expressions).