Lista artykułów

Błędy w regulatorze silników

Dobry regulator prędkości silników jest niezbędny do nawigacji w labiryncie. Robot powinien być w stanie zarówno robić małe skręty podczas jazdy w celu korekty ustawienia oraz skręty o 45, 90 i 180 stopni podczas eksploracji labiryntu i speed runu. Mój regulator powstał już jakiś czas temu, co opisywałem tu, tu i tu. Strojenie zajęło mi […]

2

Unit testy funkcji statycznych w C

W idealnym świecie nie testujemy szczegółów implementacyjnych jakimi są funkcje statyczne. To samo tyczy się prywatnych pól i metod klasy w językach obiektowych. Zamiast tego piszemy testy dla publicznego API i z pomocą odpowiednich mocków jesteśmy w stanie zaobserwować całe zachowanie testowanego modułu z zewnątrz. Rzeczywistość często nie jest taka różowa i musimy często jakoś […]

3

Unit testy funkcji statycznych w C

W idealnym świecie nie testujemy szczegółów implementacyjnych jakimi są funkcje statyczne. To samo tyczy się prywatnych pól i metod klasy w językach obiektowych. Zamiast tego piszemy testy dla publicznego API i z pomocą odpowiednich mocków jesteśmy w stanie zaobserwować całe zachowanie testowanego modułu z zewnątrz. Rzeczywistość często nie jest taka różowa i musimy często jakoś […]

Jak zdemotywowani milczą

Wprowadzenie Czy spotkaliście się z sytuacją, w której wasz kolega z zespołu niechętnie rozmawia na temat swojego zmotywowania? Gdy zapytany przez lidera o motywację odpowiada praktycznie automatycznie, że nic się nie stało, że jest ok? Co w takiej sytuacji wy lub lider możecie zrobić? Czy w takiej sytuacji powinniśmy mu pozwolić odejść? Czy dialogiem można […]

5

#2 Trudne Początki – Przemyślenia Grzegorza

Każdy z nas kiedyś zaczynał swoją przygodę z IT. A może właśnie jesteś na jej początku? W drugim odcinku „Przemyśleń Grzegorza” dziele się swoją historią. Jak wyglądało moje pierwsze zetknięcie z programowaniem. Jak wyglądały twoje początki, jaka jest twoja historia? Podziel się...

5 Obowiązkowych Sposobów Na Rewelacyjną Pracę Z Gitem (I Nie Tylko)

Git jest git – to oklepany suchar. Fakty są jednak takie, że to narzędzie zmieniło branżę IT. Z jego pomocą programistyczna praca może przebiegać sprawniej, bardziej zorganizowanie i… po prostu przyjemniej. Niestety podczas wielu lat swojej działalności niejednokrotnie obserwowałem marnowanie potencjału tego narzędzia. Daleko zresztą szukać nie trzeba – gdy ogłosiłem, że tworzę mój autorski [...]

Dev:Cast – #10 Dobrych Praktyk Tworzenia Oprogramowania

Sieć pełna jest porad dotyczących dobrych praktyk tworzenia oprogramowania. Możemy czytać o SOLID, DRY, KISS, Demeter, GRASP czy STUPID. Pytanie czy to jednak wszystko? Czy wyczerpujemy tym samym listę zasad, które są warte uwagi? Z naszego punktu widzenia – ZDECYDOWANIE NIE! Jest jeszcze wiele elementów, które warto wykorzystywać podczas procesu wytwarzania oprogramowania. Dlatego, w 10-tym […]

Java – Od zera do aplikacji desktopowej. Wprowadzenie do Klas

W poprzedniej części utworzyliśmy pierwszy projekt, bez zagłębiania się w to, co piszemy… teraz czas odrobinę rozjaśnić sprawę i wprowadzić pojęcie klasy. Format wideo wpisu znajduję się na jego końcu. Definiowanie nowej klasy Nasz plik zaczyna od niepozornej linijki public class Hello { //... } public jest to modyfikator widoczności. Modyfikatorów owych jest cztery, jednak …

Dyrektywy warunkowe w Vue.js

Type of Web - Dla front-end i back-end developerów. Trochę o urokach pracy zdalnej, ale przede wszystkim o: JavaScript, React, Vue, Angular, node.js, TypeScript, HapiJS… Pisząc aplikacje w Vue.js często spotkasz się z sytuacją, w której wyświetlenie lub nie danego elementu będzie zależało od wartości zmiennej. Właśnie do tego służą dyrektywy warunkowe v-if, v-else, v-else-if, (oraz w pewnym sensie v-show), które odpowiadają instrukcjom warunkowym znanym z JavaScript. To właśnie te dyrektywy Ci dziś zademonstruję. Pokazywanie i ukrywanie elementów za pomocą dyrektywy v-if Najbardziej podstawową dyrektywą umożliwiającą pokazywanie elementów …

Co Nowego w Wyrażeniach Regularnych

Co Nowego w Wyrażeniach Regularnych Standard ES2018 czyli ES9 został zatwierdzony. W ramach tej wersji weszło kilka nowy funkcjonalności do wyrażeń regularnych czyli regexów (od angielskiego Regular Expressions).

Co Nowego w Wyrażeniach Regularnych w JavaScript

Co Nowego w Wyrażeniach Regularnych w JavaScript Standard ES2018 czyli ES9 został zatwierdzony. W ramach tej wersji weszło kilka nowy funkcjonalności do wyrażeń regularnych czyli regexów (od angielskiego Regular Expressions). W tym wpisie przedstawie co nowego weszło do wyrażeń regularnych w JavaScript.

Enum – ograniczenia i możliwości

Enum to specyficzna klasa, która w języku Java reprezentuje specjalny typ wyliczeniowy. Pierwszy raz pojawił się w Javie 5 i został wprowadzony, aby umożliwić programistom lepszą reprezentację zbioru stałych wartości. Posiada zarówno wiele ciekawych właściwości, jak i możliwości do rozwoju, co z kolei powoduje, że może stać się bardzo przydatną klasą. Prosta implementacja klasy Enum Zacznijmy od przykładu, który ilustruje najprostsze, a jednocześnie chyba najczęściej spotykane wykorzystanie klasy Enum w codziennej pracy: public enum TicketType { BUG, TASK, SUGGESTION; } ... Czytaj dalej... Enum – ograniczenia i możliwości

Wednewsday #13 – programistyczne nowinki

Zapraszam na kolejną środę z programistycznymi nowinkami. Dziś podrzucam kilka kanałów związanych z programowaniem, które śledzę. Zapraszam. Mój podcast newsowy trochę leży ale w międzyczasie przygotowałem “Przemyślenia Grzegorza”. W sekcji YouTube zostawiłem link. Dawajcie suba, łapki w górę. Dymów nie ma! Programowanie Beyond the type system – o systemie typów w C++ i ABI (Aplication Binary [...]

Uczymy się tworzenia gier 2D w Unity

Zastanawiasz się nad tworzeniem gier 2D? Chciałbyś rozpocząć swoją przygodę z Unity? Przeczytaj recenzję kursu pozwalającego postawić Ci pierwsze kroki w tych tematach.

Jak pisać testy jednostkowe komponentów React z Jest i Enzyme

Jak to bywa z początkami, są trudne. Przypomniałem sobie o tym podczas pisania pierwszych testów jednostkowych w React. Dręczyło mnie wiele pytań: co powinienem testować? A co zostawić w spokoju? Czy moje testy zbytnio skupiają się na wewnętrznej mechanice komponentu? A może przez brak doświadczenia pomijam istotne elementy interfejsu?