C#, .Net, MSSQL, VBA
,Cześć, w dzisiejszym poście chciałbym poruszyć temat Delegat w języku C#. Z językiem C# bardzo ścieśle sa powiązane Delegaty. Delegaty są bardzo często porównywane do wskaźników na funkcje znanych z języka C++. Oferują bardzo podobną funkcjonalność, jednak są o wiele bezpieczniejsze i udostępniają większe możliwości. Zapewniają kontrolę typów oraz wywołania asynchroniczne metod. Delegaty to […]
Cześć, W dzisiejszym poście poruszymy temat Indekserów. Czym są i jak z nich korzystać? Zapraszam do lektury. Jedna z dobrych praktyk programowania obiektowego mówi, że na poziomie klasy zadeklarowane zmienne powinny być prywatne. Jeżeli wiemy że będziemy się odwoływać się do nich z kodu umieszczonego poza klasą, to powinniśmy zaimplementować publiczne właściwości, które będą na […]
Witam po dłuższej przerwie. Jak to w życiu bywa przychodzi czas na zmiany, różne w tym związane z naszą karierą zawodową. I tak też stało się w moim przypadku. Pod koniec roku 2019 roku, po prawie 4 latach, pożegnałem się z dotychczasowym pracodawcą na rzecz nowych wyzwań stawianych przez nowego pracodawcę. Od stycznia tak […]
W dzisiejszym poście Chciałbym poruszyć temat właściwości w języku C#. Czym są właściwości i jak poprawnie je określać? Let’s start. Jak dobrze pamiętacie z wpisu o zmiennych – zmienne zadeklarowane wewnątrz klasy nazywamy polami. Właściwości są rozszerzeniem dla pól i są dostępne przy użyciu tej samej składni. Używają one tzw. akcesorów, dzięki czemu pola prywatne […]
Porozmawiajmy o refleksji. Witam wszystkich po krótkiej przerwie. Dzisiejszym postem chciałbym rozpocząć blok wpisów bardziej zaawansowanych, wzorowanych na moich codziennych zmaganiach z programowaniem. Cykl wpisów zacznę od Releksji w C#. Zadajmy sobie pytanie do Czego służy Refleksja i jak poprawnie jej używać?Służy przede wszystkim uzyskania informacji o typie w trakcie wykonywania programu. Klasy, które […]
Dyrektywy preprocesora W dzisiejeszym poście przybliże wam pojęcie dyrektyw preprocesora. Czym są i jak z nich korzystać? Dyrektywy preprocesora dają instrukcje dla kompilatora, aby przetwarzał informacje zanim dojdzie do rzeczywistego procesu kompilacji. To tak trochę jak z obrazka tego postu. Można je nazwać takimi znakami, które mają informować nas o tym co mamy zrobić. Wszystkie […]
Witam, na wstępie przeproszę was za dłuższy okres mojej nie obecności. Zbyt dużo obowiązków – Praca, Studia, dom, a kiedyś też trzeba odpocząć. Ale ładowanie baterii zakończone, i wracam z kontynuacją wpisów. W dzisiejszym poście przybliże wam pojęcie namespace – czyli przestrzeni nazw. Czym są? Do czego służa i jak je poprawnie nazywać. Zaczynamy. Przestrzenie […]
„W dzisiejszym poście zajmiemy się pojęciem interface’ów. O Interface’ach wspominałem już przy okazji postu o dziedziczeniu. Dzisiaj rozwińmy ten temat trochę bardziej. Czym jest interface? interfejsy w C# swoją konstrukcją mogą przypominać klasy, są jednakże bardzo mocno z klasami się połączone. Interfejs to nic innego jak wzór, który wszystkie klasy implementujące muszą przestrzegać. Interfejs […]
Polimorfizm w Języku C# jako kolejnyu krok do programowania obiektowego. Od operatorów przeciążalnych i nieprzeciążalnych, aż do interfejsu polimorficznego..
W dzisiejszym poście chciałbym poruszyć temat dziedziczenia w języku C#. Czym jest dziedziczenie? W jaki sposób poprawnie używać dziedziczenia? Klasy bazowa i pochodna, odwołanie do klasy bazowej, wielokrotne dziedziczenie. Zaczynamy! Czym jest dziedziczenie? Dziedziczenie to kluczowy mechanizm obiektowości. Dziedziczenie pozwala na powielanie funkcjonalności wobec różnych klas w ten sposób nie musimy pisać ciągle samego kodu. […]
W poniższym poście poruszę ważny temat w programowaniu jakim są klasy. Co to jest klasa? Po co nam klasy? Dlaczego ich używamy? Od definicji po konstruktor. Co to jest klasa? Klasa to tak naprawdę schemat dla naszych danych. Schemat to zbiór informacji mówiący o tym, jakie składowe będzie posiadał nasz obiekt oraz jakie operacje będziemy […]
W poniższym poście poruszymy temat metod. Od definicji przez wywołanie do parametrów. Co to jest metoda? Metoda jest przede wszystkim blokiem kodu, ale w głównej mierze to grupa poleceń, która ma za zadanie wykonać określone działanie. Każdy program w języku C# zawiera co najmniej jedną klasę z metodą główną, która nazywa się Main(). Mamy dwie […]
Hermetyzacja w C# jako wstęp do Programowania Obiektowego. Do czego służy i czym jest Hermetyzacja w programowaniu. Hermetyzacja jest jedną z zasad programowania obiektowego, która uniemożliwia dostęp do szczegółów implementacji naszego kodu. Hermetyzacja w rozumieniu programowania ma za zadanie ukrywanie w obiektach tego do czego użytkownik nie powinien mieć dostępu. Innymi słowy polega na ukrywaniu […]
W tym poście postaram się przybliżyć pojęcie pętli – definicja i sposób wykorzystania w kodzie. Zaczynajmy Co to są pętle? To nic innego jak wielokrotne wykonanie jednego bloku kodu. Przy tworzeniu oprogramowania niejednokrotnie będziecie musieli wielokrotnie wykonać dany kod kilka razy. do tego służą nam pętle, które odpowiadają za wykonywane sekwencyjne wykonanie naszego bloku kodu, tj. […]
Instrukcje warunkowe – Do czego służą? i jak poprawnie je konstruować. Instrukcje warunkowe pozwalają na wykonanie danego fragmentu kodu po spełnieniu jednego lub kilku warunków zdefiniowanych przez tworzącego kod. W języku C# jest wiele dostępnych gotowych rozwiązań na zastosowanie instrukcji warunkowych. Poniżej przedstawię te używane najczęściej: INSTRUKCJA WARUNKOWA if Jest to najprostsza i […]