Dobry regulator prędkości silników jest niezbędny do nawigacji w labiryncie. Robot powinien być w stanie zarówno robić małe skręty podczas jazdy w celu korekty ustawienia oraz skręty o 45, 90 i 180 stopni podczas eksploracji labiryntu i speed runu. Mój regulator powstał już jakiś czas temu, co opisywałem tu, tu i tu. Strojenie zajęło mi […]
Dobry regulator prędkości silników jest niezbędny do nawigacji w labiryncie. Robot powinien być w stanie zarówno robić małe skręty podczas jazdy w celu korekty ustawienia oraz skręty o 45, 90 i 180 stopni podczas eksploracji labiryntu i speed runu. Mój regulator powstał już jakiś czas temu, co opisywałem tu, tu i tu. Strojenie zajęło mi […]
W idealnym świecie nie testujemy szczegółów implementacyjnych jakimi są funkcje statyczne. To samo tyczy się prywatnych pól i metod klasy w językach obiektowych. Zamiast tego piszemy testy dla publicznego API i z pomocą odpowiednich mocków jesteśmy w stanie zaobserwować całe zachowanie testowanego modułu z zewnątrz. Rzeczywistość często nie jest taka różowa i musimy często jakoś […]
W idealnym świecie nie testujemy szczegółów implementacyjnych jakimi są funkcje statyczne. To samo tyczy się prywatnych pól i metod klasy w językach obiektowych. Zamiast tego piszemy testy dla publicznego API i z pomocą odpowiednich mocków jesteśmy w stanie zaobserwować całe zachowanie testowanego modułu z zewnątrz. Rzeczywistość często nie jest taka różowa i musimy często jakoś […]
Wprowadzenie Czy spotkaliście się z sytuacją, w której wasz kolega z zespołu niechętnie rozmawia na temat swojego zmotywowania? Gdy zapytany przez lidera o motywację odpowiada praktycznie automatycznie, że nic się nie stało, że jest ok? Co w takiej sytuacji wy lub lider możecie zrobić? Czy w takiej sytuacji powinniśmy mu pozwolić odejść? Czy dialogiem można […]
Każdy z nas kiedyś zaczynał swoją przygodę z IT. A może właśnie jesteś na jej początku? W drugim odcinku „Przemyśleń Grzegorza” dziele się swoją historią. Jak wyglądało moje pierwsze zetknięcie z programowaniem. Jak wyglądały twoje początki, jaka jest twoja historia? Podziel się...
Git jest git – to oklepany suchar. Fakty są jednak takie, że to narzędzie zmieniło branżę IT. Z jego pomocą programistyczna praca może przebiegać sprawniej, bardziej zorganizowanie i… po prostu przyjemniej. Niestety podczas wielu lat swojej działalności niejednokrotnie obserwowałem marnowanie potencjału tego narzędzia. Daleko zresztą szukać nie trzeba – gdy ogłosiłem, że tworzę mój autorski [...]
Sieć pełna jest porad dotyczących dobrych praktyk tworzenia oprogramowania. Możemy czytać o SOLID, DRY, KISS, Demeter, GRASP czy STUPID. Pytanie czy to jednak wszystko? Czy wyczerpujemy tym samym listę zasad, które są warte uwagi? Z naszego punktu widzenia – ZDECYDOWANIE NIE! Jest jeszcze wiele elementów, które warto wykorzystywać podczas procesu wytwarzania oprogramowania. Dlatego, w 10-tym […]
Sieć pełna jest porad dotyczących dobrych praktyk tworzenia oprogramowania. Możemy czytać o SOLID, DRY, KISS, Demeter, GRASP. Pytanie czy to jednak wszystko? Czy wyczerpujemy tym samym listę praktyk, które są warte uwagi. Z naszego punktu widzenia – ZDECYDOWANIE NIE! Jest jeszcze wiele elementów, które warto wykorzystywać podczas procesu wytwarzania oprogramowania. Dlatego, w 10-tym odcinku podcastu Dev:Cast zdecydowaliśmy się zebrać 10 zasad (nie bez przyczyny 😃), które według nas są kluczowe aby fachowo wykonywać swoją programistyczną robotę – bez względu na wykorzystywany paradygmat, język czy ograniczenia biznesowe. 💣 Nasz TOP 10 dobrych praktyk tworzenia oprogramowania 💣 1. Single Responsibility Principle 2. Nazewnictwo oddające intencję 3. Zasada małych kroków 4. Wybór odpowiednich narzędzi do rozwiązywanego problemu 5. Nie komplikuj – sięgaj po najprostsze rozwiązanie 6. Rozwiązuj, a nie generuj problemy 7. Znajdź równowagę pomiędzy wymaganiami, ograniczeniami, a implementacją 8. Analizuj => Planuj => Działaj 9. Jedyną stałą, jest zmiana 10. Dostarczaj działający kod Krążąc przy „zasadzie małych kroków” wspomnieliśmy o S.M.A.R.T., a rozmawiając o „nie komplikuj – sięgaj po najprostsze rozwiązanie” przewinął się wątek prześmiewczego rozwiązania zadania FizzBuzz. Na koniec czekała na nas mała niespodzianka… Podsumowując temat wyszło nam, że „matką” wszystkich zasad, która przynosi niesamowite korzyści, a jest często pomijana… Jest TECHNIKA TDD 👌 Więcej o niej możecie poczytać na stronie Dariusza Woźniaka, gdzie znajdziecie najfajniejszy, darmowy kurs TDD 💪 Czy dobre praktyki tworzenia oprogramowania zostały przez nas wyczerpane? Co dodałbyś od siebie? Co jest ważne w codziennej pracy programisty?
W poprzedniej części utworzyliśmy pierwszy projekt, bez zagłębiania się w to, co piszemy… teraz czas odrobinę rozjaśnić sprawę i wprowadzić pojęcie klasy. Format wideo wpisu znajduję się na jego końcu. Definiowanie nowej klasy Nasz plik zaczyna od niepozornej linijki public class Hello { //... } public jest to modyfikator widoczności. Modyfikatorów owych jest cztery, jednak …
Type of Web - Dla front-end i back-end developerów. Trochę o urokach pracy zdalnej, ale przede wszystkim o: JavaScript, React, Vue, Angular, node.js, TypeScript, HapiJS… Pisząc aplikacje w Vue.js często spotkasz się z sytuacją, w której wyświetlenie lub nie danego elementu będzie zależało od wartości zmiennej. Właśnie do tego służą dyrektywy warunkowe v-if, v-else, v-else-if, (oraz w pewnym sensie v-show), które odpowiadają instrukcjom warunkowym znanym z JavaScript. To właśnie te dyrektywy Ci dziś zademonstruję. Pokazywanie i ukrywanie elementów za pomocą dyrektywy v-if Najbardziej podstawową dyrektywą umożliwiającą pokazywanie elementów …
Co Nowego w Wyrażeniach Regularnych Standard ES2018 czyli ES9 został zatwierdzony. W ramach tej wersji weszło kilka nowy funkcjonalności do wyrażeń regularnych czyli regexów (od angielskiego Regular Expressions).
Co Nowego w Wyrażeniach Regularnych w JavaScript Standard ES2018 czyli ES9 został zatwierdzony. W ramach tej wersji weszło kilka nowy funkcjonalności do wyrażeń regularnych czyli regexów (od angielskiego Regular Expressions). W tym wpisie przedstawie co nowego weszło do wyrażeń regularnych w JavaScript.
Enum to specyficzna klasa, która w języku Java reprezentuje specjalny typ wyliczeniowy. Pierwszy raz pojawił się w Javie 5 i został wprowadzony, aby umożliwić programistom lepszą reprezentację zbioru stałych wartości. Posiada zarówno wiele ciekawych właściwości, jak i możliwości do rozwoju, co z kolei powoduje, że może stać się bardzo przydatną klasą. Prosta implementacja klasy Enum Zacznijmy od przykładu, który ilustruje najprostsze, a jednocześnie chyba najczęściej spotykane wykorzystanie klasy Enum w codziennej pracy: public enum TicketType { BUG, TASK, SUGGESTION; } ... Czytaj dalej... Enum – ograniczenia i możliwości
Zapraszam na kolejną środę z programistycznymi nowinkami. Dziś podrzucam kilka kanałów związanych z programowaniem, które śledzę. Zapraszam. Mój podcast newsowy trochę leży ale w międzyczasie przygotowałem “Przemyślenia Grzegorza”. W sekcji YouTube zostawiłem link. Dawajcie suba, łapki w górę. Dymów nie ma! Programowanie Beyond the type system – o systemie typów w C++ i ABI (Aplication Binary [...]